Blogi

Blogiteksteissä kerron mietteitäni ja mielipiteitäni erilaisista yhteiskunnallisista teemoista. Kirjoituksia saa mieluusti kommentoida – oli sitten samaa tai eri mieltä! 

Muistattehan hyvät käytöstavat myös nettikeskusteluissa. Poistamme kommentit, jotka sisältävät epäasiallista sisältöä. Sananvapaus ja sananvastuu ovat toistensa parhaat kaverit!
Perjantai, Tammikuu 18, 2019, 22:45

Asetimme kampanjatiimini kanssa tavoitteeksi tehdä vähähiilisen vaalikampanjan.

Mitä se tarkoittaa käytännössä?

* Ei muovikrääsää. Emme jaa muovisia tai muitakaan vaikeasti hävitettäviä kampanjatuotteita. Esitteitä jaamme sitten sitäkin enemmän! Toivottavasti ne päätyvät lukemisen jälkeen asianmukaisesti kierrätykseen.

* Julkisen liikenteen suosimista. Kampanjatapahtumissa kulkiessani käytän julkisia liikennevälineitä aina kun se (järkevästi ajatellen) on mahdollista. Esimerkiksi Espoossa se useimmiten on! Isossa osassa Uudenmaan vaalipiiriä tarvitaan kuitenkin väistämättä myös omaa autoa.

* Ajokilometrien kompensointia. Seuraan kampanjan aikana kertyviä ajokilometrejä ja kompensoin päästövaikutukset CO2Esto-palvelun kautta. Palvelu hankkii kertyvillä varoilla päästöoikeuksia EU:n päästökauppajärjestelmästä, jolloin päästöoikeudet poistuvat markkinoilta suurimpien päästäjien käytöstä (Lue lisää: Miten CO2-päästöleikkuri™ toimii?).

* Lähiruokaa ja ympäristöystävällisiä tuotteita. Omissa kampanjatapahtumissamme suosimme lähiruokaa ja muita ekologisia vaihtoehtoja. Myös muissa valinnoissa suosimme ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja. Tilasimme esimerkiksi luontoystävällisen roll up -kuvatelineen, joka on sertifioitua suomalaista puuta.

Miksi vähähiilinen, eikä hiilineutraali?

Täysin päästötön kampanja ei ole realistinen. Kaikkea kulutusta ei voi välttää, emmekä varmasti osaisi edes ottaa huomioon kaikkea, vaikka yrittäisimme. Erityisesti kun kampanjaan osallistuu satoja vapaaehtoisia, ja tämä on vielä opettelua meille kaikille. Hiilijalanjäljen laskemiseen tarkoitetut laskurit ja erityisesti kompensaatioiden maksamisjärjestelmät ovat vielä kovin vaikeaselkoisia, joten aloitamme helpoimmasta päästä: päästöjen vähentämisestä ja ajokilometrien kompensoinnista. Seuraaviin vaaleihin voidaan sitten nostaa tavoitteita! :)

Mitä väliä?

Vaikutuksiltaan tekomme on varmasti kuin pisara maailman merissä ‒ joissa muuten on pian enemmän muovia kuin kalaa ‒ mutta mielestäni se kannattaa silti. Se, että oman toiminnan vaikutukset ovat suhteellisesti ajatellen pienet, ei oikeuta olemaan tekemättä mitään.

Kokoomuksen ympäristö- ja ilmasto-ohjelman julkistustilaisuudessa Kai Mykkänen puhui viisaasti sekä hiilijalanjäljen pienentämisestä että ympäristökädenjäljen kasvattamisesta. Samalla tavalla kuin Suomen ja EU:n on näytettävä maailmalle esimerkkiä ja vaikutettava siihen, että yhä suurempi osa maailman maista ja ihmisistä eläisi kestävämmin ja pienentäisi hiilijalanjälkeään, myös meidän kampanjatiimimme voi omalla pienellä panoksellaan näyttää esimerkkiä ja yrittää saada muutosta aikaan omassa vaikutuspiirissämme.

Onko tämä joku vaalitemppu?

Tavallaan on. Mutta vain siinä mielessä, että koen kampanjan olevan hieno mahdollisuus oppia itse ja herätellä myös muita ajattelemaan, mitä itse kukin voi tehdä ympäristön ja ilmaston hyväksi. Erityisesti kun se kumpuaa aidosta halusta pienentää omaa hiilijalanjälkeä ja suurentaa omaa kädenjälkeä ympäristön hyväksi.

Kerron vaalien jälkeen, kuinka onnistuimme, mitä olisimme voineet tehdä paremmin ja miten talkoot jatkuvat!

Kuulen mielelläni lisävinkkejä vähähiilisen vaalikampanjan tekemiseen!


Arja Majuri kirjoittaa:
Keskiviikko, Maaliskuu 13, 2019, 08:40
Tietullimaksu autoille. Miksi ihmeessä Suomi laistaa näin tärkeässä asiassa. On käsittämätöntä, että Euroopan unionin muissa maissa tämä on jo toteutettu, mutta ei Suomessa. Tämän talven aikaan on ollut kauhea näky Baanan Ruoholahden puolella, Mechelininkadun autosillan molemmin puolin on autojen aiheuttama musta saasste värjännyt lumen mustaksi. Voi vaan arvailla asukkaitten terveyttä, kun liikenteen pienhiukkaset tunkeutuvat huoneisiin ikkunoiden tiivisteistä ja ilmanvaihtohormeista. Länsisataman konttiliikenteen oli määrä siirtyä Vuosaareen, mutta mitä vielä, eihän siinä kuitenkaan käynyt niin. Liikenne on lisääntynyt huimasti. Aikaisemmin oli juna, joka hillitsi konttiliikennettä ja se oli hyvä. Tietulli kuorma-autoille ehdottomasti jsekä ruuhkamaksu henkilöautoille, tämä olisi paras teko Helsingille. Olemme aina olleet kokoomuksen äänestäjiä, mutta nyt on mietittävä muita vaihtoehtoja, missä otetaan tietullin käyttömaksu vakavasti.
(*) Vaaditut kentät
(c) Mervi Katainen
Kuvat: Mikko Mäntyniemi
Osumalaskuri: 47940